Før cruiset og ombordstigning

Web Check-in: Hvordan fungerer det?

For å motta din e-billett må du angi de nødvendige gjesteopplysningene for alle gjestene i lugaren i samsvar med passopplysningene. Web-check-in er tilgjengelig fra 30 dager før og opptil 24 timer før avgang.

Gå til Web Check-in

Hvordan foregår ombordstigning og innsjekk på skipet?

Tidspunktet for ombordstigning på den aktuelle reisen er angitt på billetten. Innsjekk stenger 2-3 timer før avgang. Husk å ta med e-billett med all personlig informasjon ved ombordstigning, samt utskrift av eventuelle visum og innreisetillatelser.

Vi anbefaler at du pakker en liten veske/håndbagasje med det du trenger for den første dagen om bord, da det kan ta noen timer før bagasjen blir levert til lugaren (bagasjen leveres etter utseiling). Dokumenter, medisiner og andre lignende personlige eiendeler bør pakkes i håndbagasjen.

Hvilke dokumenter er nødvendige å medbringe?

Hver gjest er ansvarlig for å medbringe alle reisedokumenter som er nødvendige for å gå om bord på skipet ved den aktuelle avgangshavnen, f.eks. gyldig pass og de nødvendige visum- og innreisetillatelsene som kreves på de forskjellige stoppene under cruiset.
Den reisende er også ansvarlig for eventuelle vaksinasjoner som er anbefalt på de destinasjonene man besøker.

Vær oppmerksom på at passet må være gyldig minimum 6 måneder etter endt reise. Barn, uansett alder, må ha sitt eget pass for å kunne dra på cruise.

Nyt de ulike bassengområdene på MSC's flotte skip
Nyt de ulike bassengområdene på MSC's flotte skip

Under cruiset

Hvor finner jeg dagens program?

Dagens program kan du se i MSC Cruises’ app MSC for Me* eller be om å få programmet levert til lugaren din.

Funksjonaliteten i MSC for Me-appen kan variere fra skip til skip og mellom forskjellige land. Her finner du informasjon om destinasjonen, været, møteplass/tid for de ulike utfluktene, dagens aktiviteter, underholdning, spesialtilbud i butikker og spa, samt tidspunkter for måltider, en liste over de mange barene og åpningstider for de forskjellige servicekontorene.

*Tilgjengelig for gjester som reiser på alle skip unntatt MSC Armonia, MSC Lirica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Orchestra og MSC Preziosa. MSC for Me-programmet er også tilgjengelig på MSC Splendida, men med redusert funksjonalitet.

Hvordan betaler jeg for innkjøp om bord?

På seilaser i Middelhavet, Nord-Europa, Antillene, Emiratene og Oman er valutaen om bord euro.

På seilaser i Karibien, Sør-Amerika og Sør-Afrika brukes USD som valuta.

Alle kjøp på skipet blir gjort med et personlig Cruise Card (som også fungerer som et ID-kort), slik at du ikke trenger å gå rundt med kontanter eller kredittkort om bord. For å aktivere Cruise Card må du registrere betalings- eller kredittkortet ditt ved innsjekking eller om bord ved Cruise Card Activation Points (kun tilgjengelig på utvalgte skip).

Det er også mulig å legge inn et kontantbeløp ved Guest Service etter ombordstigning. I dette tilfellet betaler du et minimumsbeløp.

MSC aksepterer følgende kredittkort og betalingskort:

  • Visa, Visa Debit og Visa Electron
  • MasterCard og MasterCard Debet
  • American Express
  • JCB
  • Diners Club
  • Maestro

Oppgjør ved cruiseavslutning

Oppgjøret gjøres opp ved slutten av cruiset, og en eventuell differanse vil bli refundert. Den siste kvelden om bord vil du få utdelt en faktura over dine kjøp om bord. Hvis beløpene er korrekte, trenger du ikke foreta deg noe mer hvis du har registrert et kredittkort. Beløpet trekkes automatisk fra kortet ditt. Hvis du har deponert et kontantbeløp, må du gå til resepsjonen for å få refundert eventuelle overskytende beløp.

Hva må jeg betale i tips (serviceavgift)?

Om bord vil du møte et stort mannskap som streber etter å gi deg service av høy standard. På alle cruise med MSC Cruises legges tips (serviceavgift) til restaurant- og lugarpersonalet – basert på cruisets rute og varighet. BENNS har alltid inkludert denne delen i prisen på reisen din. Du trenger derfor ikke gi ekstra tips om bord.

Kjøper du noe om bord, vil det automatisk bli lagt til en serviceavgift på 15 % på regningen. Dette gjelder for eksempel kjøp i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter som koster ekstra. Alle kjøp om bord, inkludert serviceavgift, betales ved slutten av cruiset som en del av den endelige fakturaen som blir levert til lugaren.

Hvor og når kan jeg spise om bord?

Alle hovedmåltider om bord er inkludert i prisen. I hovedrestauranten er det to serveringer, og du kan gi beskjed når du bestiller om du foretrekker 1. eller 2. servering. Rederiet kan ikke garantere alle forespørsler, men gjør sitt ytterste for å imøtekomme dem.

Har du Fantastica-, Aurea- eller Yacht Club-lugarer, kan du selv bestemme om du vil ha den tidlige eller sene middagsserveringen.

Tidspunktene vil variere avhengig av skip og reiserute, men de vanlige tidspunktene for måltidene i hovedrestauranten er som følger:

  • Frokost: Fri servering 07:00 - 09:00
  • Lunsj: Fri servering 12:00 – 15:00
  • Middag: Tidlig servering ca. kl. 18:30 / Sen servering ca. kl. 20:30

MSC tilbyr en rekke spesialiteter som du kan nyte i lugaren. Med roomservice 24 timer i døgnet kan du få levert alt fra frokost og andre komplette måltider til dessert, frukt, supper og mye mer.

Det påløper et lite gebyr for roomservice. Dog er frokost levert til lugaren gratis for gjester i Fantastica-lugarer, og all roomservice er gratis for gjester i Aurea-lugarer.

Du bestemmer selv om du vil spise middag tidlig eller sent om bord
Du bestemmer selv om du vil spise middag tidlig eller sent om bord

Hva hvis jeg har allergier?

Gjester med allergier eller intoleranser må informere BENNS om dette og etter ombordstigning henvende seg til resepsjonen eller Guest Service for å få en bekreftelse på at personalet er klar over de gjeldende behovene. All glutenfri mat lages av utdannet personale i eget kjøkken om bord.

Hvilke drikkevarer er inkludert/ikke inkludert?

Kaffe og te fra automater, juice om morgenen og isvann til lunsj er alltid inkludert. Drikkevarer utover dette er ikke inkludert, med mindre du har kjøpt en drikkepakke.

Det finnes ulike drikkepakker som kan kjøpes før cruiset eller om bord på skipet. Det er litt billigere å bestille drikkepakkene hjemmefra. Dette kan du gjøre gjennom BENNS eller på MSC Cruises' nettside eller app. For bestilling online må du bruke ditt individuelle bookingnummer. Disse pakkene inkluderer tips (serviceavgift).

Har du ikke kjøpt en drikkepakke, kan du kjøpe drikkevarer som vin, øl, drinker og brus om bord på seilasen. Det legges til 15 % i serviceavgift på disse kjøpene.

Kan jeg ta med alkoholholdige drikkevarer?

Alkoholholdige drikkevarer kan kjøpes i alle barer og restauranter om bord. Det er ikke tillatt å ta med alkoholholdige drikkevarer og mat om bord. Hvis du tar med alkoholholdige drikkevarer ved ombordstigning, vil de bli konfiskert og destruert.

Hvis du kjøper alkohol i noen av butikkene om bord, vil dette bli oppbevart og levert til lugaren din den siste kvelden på reisen.

Hvilke regler gjelder for røyking om bord?

Røyking er kun tillatt på bestemte områder om bord, som er utstyrt med skilt og askebegre. Det er ikke tillatt å røyke i nærheten av restauranter og buffeter, hvor det serveres mat, eller i barneklubber, korridorer og andre fellesområder. Det er heller ikke tillatt å røyke i hverken lugarer eller på balkonger.

Alle sigarlounger om bord på skipene er omgjort til vanlige lounger. Røyking vil være forbudt i alle innendørs områder med unntak av kasinoene. Kasinoene på MSC World Europa og MSC Euribia vil fortsatt være røykfrie områder.

Hvilken dresscode gjelder om bord?

På dagtid er det vanlig å gå i fritidsklær, mens du kan pynte deg litt på kvelden. Husk å ha behagelige sko, siden du vanligvis går mye på skipet og når du er i land, og ikke glem en genser eller et sjal til kjølige kvelder.

På en vanlig cruisekveld, der det ikke anbefales spesielle antrekk, kler du deg som du ville gjort på en restaurantkveld.

  • Kveldsantrekk/daglig antrekk: poloskjorte/skjorte og bukse for menn, bukse og topp, kjole eller skjørt og bluse for kvinner

Hvis det anbefalte antrekket er

  • Pent/uformell/chic/elegant eller lignende: Kjole eller buksedress for kvinner, skjorte, jakke og fine bukser for menn. Dette tilsvarer hvordan du vanligvis kler deg til en fest. Mange cruiserederier har én eller to av disse kveldene på et syvdagers cruise.

Noen cruiserederier/skip kan likevel ha gallakvelder, 1-2 kvelder på et 7-dagers cruise, der du har mulighet til å vise frem kjolen eller dressen/smokingen din.

  • Formell/galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinner, dress og slips eller smoking for menn

Mange rederier har også temakvelder, så hvis du har lyst, kan du ta med hvite klær til hvit kveld, 60/70-tallsklær, neonfarger osv.

Sjekk rederiets nettside for anbefalinger om pakkeliste.

 

Hvilke muligheter er det for barn og unge?

Foruten de mange aktivitetene, bassengområdene og sportsfasilitetene, finnes det dedikerte klubber for barn og unge. Her kan barna bli passet på og leke med/møte andre jevnaldrende. MSC tilbyr følgende klubber med aktiviteter tilpasset ulike aldersgrupper:

  • Baby Club: 0-3 år
  • Mini Club: 3-6 år
  • Junior Club: 7-11 år
  • Young Club: 12-14 år
  • Teen Club: 15-17 år

Ønsker du at barna skal bli på skipet i en av barneklubbene mens de voksne går i land, kan dette arrangeres. Personalet må bare få beskjed dagen før. Det kan også arrangeres mat til barna.

Om kvelden er det lagt opp til å skifte til litt penere tøy
Om kvelden er det lagt opp til å skifte til litt penere tøy

Hva kan jeg ta med av bagasje?

Hver gjest kan ta med 2 kofferter og 2 stk. håndbagasje om bord. Vær oppmerksom på at det ved flyreiser ofte kun er tillatt med 1 koffert på 23 kg og 1 stk. håndbagasje. 

Les på billetten for nøyaktig informasjon om reglene for akkurat ditt cruise. Før innsjekking ber vi deg merke bagasjen med de bagasjetaggene som leveres sammen med billetten, og levere den til MSC-personalet i terminalen. Bagasjen blir levert til lugaren din etter ombordstigning.

Dagen før cruiseavslutning vil du få informasjon om avstigning i lugaren din, samt nye bagasjetagger. Merket bagasje setter du utenfor lugaren kvelden før avstigning. Bagasjen blir levert i terminalbygningen.

Hverken BENNS eller MSC Cruises har ansvar for mistet, ødelagt eller stjålet bagasje/eiendeler. Derfor anbefaler vi på det sterkeste å ha reiseforsikring. Skulle bagasjen eller personlige eiendeler forsvinne eller bli ødelagt, kontakt personalet om bord med en gang.

Har jeg tilgang til internett om bord?

Til sjøs er det ikke mulig å bruke normalt internett som på land. I stedet er internettforbindelsen om bord via satellitter.

Hvis du ønsker tilgang til skipets internett, må du kjøpe en internettpakke. MSC tilbyr to forskjellige internettpakker for ulike behov og antall enheter, som du kan bestille før avreise. Tilgang til internett finnes i fellesområdene samt i de fleste lugarer og suiter.

Hvis du ikke har en enhet å surfe på, finnes det datamaskiner i internettkafeen om bord.

Hva med elektrisk utstyr?

Strømspenningen i lugaren er 110/220 V. Du kan ta med nødvendige adaptere selv eller henvende deg til Information Office. Hårtørker, TV, aircondition og telefon finnes i alle lugarer.

Det er ikke nødvendig å bære elektrisk utstyr i håndbagasjen, dette kan pakkes i den innsjekkede bagasjen. Det er ikke tillatt å ta med enheter som genererer varme, som vannkoker, flaskevarmer til babyer, elektrisk teppe, osv.

Kan jeg få vasket klær om bord?

Klesvask, rens og pressing er tilgjengelig mot betaling. Spør lugarpersonalet for mer informasjon og priser.

Hva må jeg være oppmerksom på når jeg går i land?

Du kan selv velge om du vil gå i land og hvor lenge du ønsker å bli på land når skipet ligger i havn. Du må bare huske å ta med gyldig ID og ditt Cruise Card når du går fra bord (også den siste dagen). Husk også å sjekke når du senest må være tilbake på skipet.

Hvordan fungerer rederiets utflukter på land?

For å få mest mulig ut av oppholdene på land kan det lønne seg å bli med på utflukter arrangert av rederiets reiseeksperter.

I Excursion Office kan du få en liste over alle utflukter som tilbys på hele turen. Utfluktene kan bestilles enten ved Excursion Office (se åpningstider i dagens program), via appen eller på TV-en i lugaren. Utflukter må bestilles senest dagen i forveien, men vi anbefaler å bestille så tidlig som mulig, da noen utflukter kan bli utsolgt.

Det er også mulig å bestille utflukter hjemmefra på MSC Cruises’ nettside ca. 6 måneder før avreise. Her må du bruke ditt individuelle bookingnummer, som du kan få opplyst ved å kontakte din reisekonsulent.

Vær oppmerksom på at utfluktenes fastsatte tider kan endres, og at de kan avlyses hvis antall deltakere er for lavt til å gjennomføre utflukten.

Vi anbefaler å benytte rederiets utfluktsprogram for å få mest mulig ut av turen
Vi anbefaler å benytte rederiets utfluktsprogram for å få mest mulig ut av turen

Når kan jeg shoppe og spille på kasinoet?

Det er naturligvis butikker om bord, inkludert en tax-free butikk. Hvis du kjøper vin og sprit, får du varene utlevert først når du forlater skipet den siste dagen, da det ikke er tillatt å drikke disse varene om bord. Butikkene er åpne når skipet er til sjøs, da det er tollfritt.

Kasinoet om bord er også åpent når skipet seiler på havet.

Aldersgrensene og restriksjoner om bord

Aldersgrensen for å dra på cruise med MSC Cruises uten foreldre/ansvarlige voksne er 21 år for cruise i Karibien (med USA som avgangshavn) og 18 år for cruise til andre destinasjoner.

Aldersgrensene om bord er:

  • Spa: 18 år
  • Barnebasseng: 2 år
  • Voksenbasseng: 6 år (barn kan kun bruke bassenget under oppsyn av en voksen)
  • Barnepris på utflukter: 12 år
  • Treningsrom: 14 år
  • Kasino: 18 år

Hva skjer hvis jeg blir syk om bord?

Alle MSC-skip har et velutstyrt medisinsk senter som ledes av en lege og medisinsk personale. Åpningstidene for senteret står i det daglige programmet du får om bord. I nødstilfeller kan du ringe et telefonnummer som er tilgjengelig 24 timer i døgnet. Utenom nødstilfeller må du betale for medisinske tjenester, og informasjon om priser finnes på skipet.

Du må selv betale for medisinske tjenester om bord, så det anbefales å ha tilstrekkelig helse-/reiseforsikring. Hvis uhellet er ute, bør du også beholde kvitteringene, da forsikringsselskapet trenger dokumentasjon ved en eventuell forsikringssak.

Hvilke muligheter finnes for gjester med spesielle behov?

Du må være i medisinsk og fysisk stand til å reise og forsikre deg om at reisen ikke utgjør fare for deg eller andre om bord. Når du bestiller (eller så snart som mulig hvis tilstanden oppstår etter at du har bestilt), må du skriftlig informere BENNS om eventuelle medisinske eller fysiske forhold som kan kreve behandling eller pleie under reisen.

Gjester med handicap eller medisinske problemer må kunne klare seg selv eller reise sammen med noen som kan bidra med all nødvendig assistanse. Rederiet kan dessverre forbeholde seg retten til å nekte en person å reise hvis de etter deres vurdering ikke er i fysisk eller psykisk stand til å reise, eller hvis de krever mer omsorg enn det en reiseledsager eller rederiet kan tilby.

Alle skip har spesielle lugarer tilpasset gjester med handicap. Lugarer er utstyrt med ekstra gulvareal for rullestoler og andre hjelpemidler. Passasjerer med egne rullestoler bør kontakte BENNS for å sikre at egnet lugar er tilgjengelig ved bestilling.

Hvis medisinsk utstyr er nødvendig, må dette opplyses ved bestilling eller i god tid før avreisen slik at MSC kan vurdere om utstyret kan transporteres trygt. Det er passasjerens ansvar å sørge for at utstyret er i god stand og at passasjeren selv kan betjene det.

De fleste utflukter på land er også tilpasset gjester med handicap, men vi anbefaler å lese utfluktsprogrammet som er tilgjengelig på Excursion Office om bord.

Kan jeg nektes ombordstigning?

Skipsledelsen kan avgjøre om enkeltpersoner kan nektes ombordstigning. Dette kan skje hvis det er fare for din egen og/eller andre gjesters sikkerhet. Årsaker til dette kan være for eksempel sykdom med høy smitterisiko, upassende oppførsel, manglende reisedokumenter og andre forhold som gjør at det er uforsvarlig å reise.

Hvilke sikkerhetsprosedyrer finnes?

Et cruise er en av de mest avslappende og sikre måtene å se verden på. Hvert skip bygges, utrustes og drives i samsvar med de strenge kravene i den internasjonale maritime traktaten, kjent som SOLAS-konvensjonen, utviklet av International Maritime Organization. Derfor må alle cruiseskip gjennomgå regelmessige kontroller av redningsbåter, redningsflåter og lignende.

Etter innsjekking og ombordstigning må alle gjester delta i den obligatoriske sikkerhetsøvelsen. Målet er at alle skal bli kjent med prosedyrene i tilfelle nødsituasjoner oppstår.

SOLAS-retningslinjer krever at en sikkerhetsøvelse gjennomføres senest 24 timer etter at skipet har forlatt avreisehavnen.

Fikk du ikke svar på ditt spørsmål?

Kontakt din reisekonsulent hos BENNS, så skal vi gjøre vårt beste for å gi deg svar.