Før cruise og ombordstigning
Online Check-in: Hvordan fungerer det?
For å skrive ut billetten din må du legge inn nødvendig gjesteinformasjon for alle gjestene i lugaren i henhold til passinformasjonen i MyCosta. Cruisebilletten vil være tilgjengelig ca. 21 dager før avreise.
Helseerklæringen vil være tilgjengelig i MyCosta for utfylling ca. 10 dager før ombordstigning. Først etter at du har fylt ut helseerklæringen kan du laste ned alle reisedokumentene; cruisebillett inkl. bagasjemerker og ombordstigningsdokument.
Gå til Online Check-in.
Hvordan foregår ombordstigning og innsjekking på skipet?
Tidspunktet for ombordstigning på gjeldende reise er angitt på billetten. Innsjekking stenger 2-3 timer før avgang. Husk å ta med billett og påstigningsdokument med alle personopplysninger ved påstigning, samt utskrift av evt. visum og innreisetillatelser.
Ved ankomst til cruiseterminalen avleveres bagasje med bagasjemerker. Det er en god idé å ha noen små dollarsedler eller euro til portørene. Ved innsjekking vil det bli tatt bilde og du vil bli spurt om du ønsker å betale med kredittkort eller kontanter. Cruisekortet/nøkkelkortet ditt vil da bli overlevert, og du kan gå om bord.
Vi anbefaler at du pakker en liten bag/håndbagasje med det du trenger den første dagen om bord, da det kan ta noen timer før bagasjen bringes til lugaren. Dokumenter, medisiner og andre lignende personlige eiendeler bør pakkes i håndbagasjen.
Hvilke dokumenter er nødvendig å ta med?
Hver gjest er ansvarlig for å ta med alle reisedokumenter som er nødvendige for å gå om bord på skipet i gjeldende avgangshavn, f.eks. gyldig pass, og evt. nødvendige visum og innreisetillatelser som kreves ved de ulike havnene under cruiset. Den reisende er også ansvarlig for mulige vaksinasjoner som anbefales på de besøkte destinasjonene.
Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minst 6 måneder etter reisens slutt. Barn i alle aldre må ha eget pass for å komme på cruiset.
På cruiset
Hvor finner jeg dagens program?
Du kan se dagens program i Costa Cruises sin app Costa App eller be om å få programmet levert til din lugar.
Her står litt om reisemålet, været, møtested/tid for de ulike utfluktene, dagens aktiviteter, underholdning, spesialtilbud fra butikker og spa m.m. samt tidspunkt for måltider, liste over de mange barene og åpningstider for de ulike servicekontorene.
Hvordan betaler jeg for kjøp om bord?
På seilinger i Middelhavet, Nord-Europa, Antillene, Emiratene og Oman er valutaen om bord euro. På seilinger i Karibien, Sør-Amerika og Sør-Afrika brukes USD som valuta.
Du må registrere kredittkortet ditt innen 48 timer etter ombordstigning. Dette gjøres i en av de mange maskinene som er rundt skipet. Ellers kan du gjøre det hos kundeservice. I forbindelse med bruk av ditt Costa Card vil du alltid motta en kvittering som du må signere. Den siste kvelden vil du motta en faktura i lugaren din som viser forbruket ditt under cruiset. Dersom fakturabeløpet er riktig, trenger du ikke foreta deg noe, men dersom det ikke er riktig, må du kontakte Kundeservice. Dersom du ikke ønsker å betale med kredittkort om bord, må du sette inn minimum €250 på kabinkontoen din. Hvis/når du har brukt opp dette beløpet, vil du bli bedt om å betale mer.
Oppgjøret gjøres opp ved slutten av cruiset, og eventuell differanse vil bli refundert. Siste natt vil du få utdelt en faktura for dine kjøp om bord. Hvis beløpene er korrekte, trenger du ikke gjøre noe mer dersom du har registrert et kredittkort. Beløpet trekkes automatisk fra kortet ditt. Hvis du har satt inn et kontantbeløp, må du gå til resepsjonen for å få refusjon, evt. overskytende beløp.
Hva må jeg betale i tips (serviceavgift)?
Om bord vil du møte et stort mannskap som streber etter å gi deg service av høy standard. På alle cruise med Costa Cruises legges en tips/serviceavgift til restaurant- og lugarpersonalet – basert på ruten og cruisets varighet. BENNS har alltid inkludert denne delen i prisen på reisen din. Du trenger derfor ikke tipse ekstra om bord.
Kjøper du noe om bord, vil det automatisk legges til et servicegebyr på 15 % på regningen. Dette gjelder for eksempel kjøp i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter som koster ekstra. Alle kjøp om bord, inkl. serviceavgift, betales ved slutten av cruiset som en del av sluttfakturaen, som leveres til lugaren.
Hvor og når kan jeg spise om bord?
Alle hovedmåltider om bord er inkludert i prisen. I hovedrestauranten er det to serveringer, og du kan angi når du bestiller om du foretrekker 1. eller 2. servering. Rederiet kan ikke garantere alle forespørsler, men gjør sitt beste for å imøtekomme dem.
I tillegg er det flere andre spisemuligheter inkl. spesialitetsrestauranter. Vi anbefaler å bestille bord på forhånd for å spise på spesialrestaurantene. Servering på spesialrestauranter er IKKE inkludert i reisens pris.
Tidene vil variere avhengig av skip og reiserute, men de vanlige tidene for måltider i hovedrestauranten er som følger:
- Frokost: Fri servering 07:00 - 10:00
- Lunsj: Fri servering 12:00 – 15:00
- Middag: Tidlig servering ca. kl. 18.30 / Sen servering ca. kl. 20.30
Ovenstående er ca. tider. Tidene kan variere avhengig av seilingsrute og skip.
Du kan bestille mat til lugaren 24 timer i døgnet. Menyen ligger i lugaren, og du ringer nummeret som er oppgitt. Det påløper et servicegebyr på 15% ved kjøp av mat og drikke. Ønsker du å bestille frokost til lugaren må du fylle ut et skjema og henge det på dørhåndtaket på utsiden før du legger deg.
Hva hvis jeg har allergier?
Gjester med allergi eller intoleranse må informere BENNS om dette og etter ombordstigning ta kontakt med resepsjonen eller Guest Service og få bekreftet at de ansatte er klar over aktuelle behov. All glutenfri mat lages av opplært personale på et eget kjøkken om bord.
Hvilke drikkevarer er inkludert/ikke inkludert?
Kaffe og te fra automater, juice om morgenen og isvann til lunsj er alltid inkludert. Drikke utover dette er ikke inkludert, med mindre du har kjøpt en drikkepakke.
Det finnes ulike drikkepakker som kan kjøpes før cruiset eller om bord på skipet. Det er billigere å bestille drikkepakkene hjemmefra. Dette kan du gjøre gjennom BENNS eller i MyCosta. For å bestille online må du bruke ditt individuelle bookingnummer. Drikkepakkene inkluderer drikkepenger (serviceavgift).
Har du ikke kjøpt drikkepakke, kan du kjøpe drikke som vin, øl, drikke og brus om bord på cruiset. 15 % serviceavgift legges til disse kjøpene.
Kan jeg ta med alkoholholdig drikke?
Alkoholholdige drikker kan kjøpes i alle barer og restauranter om bord. Det er ikke tillatt å ta med alkoholholdig drikke og mat. Tar du med deg alkoholholdig drikke om bord, blir de beslaglagt og destruert.
Kjøper du alkohol i noen av butikkene om bord, blir dette oppbevart og levert til lugaren din siste natt av reisen.
Hvilke regler gjelder for røyking om bord?
Røyking er kun tillatt i enkelte områder om bord, disse stedene er utstyrt med skilt og askebegre. Røyking er ikke tillatt i nærheten av restauranter og buffeer hvor det serveres mat, eller i barneklubber, korridorer og andre fellesarealer. Røyking er heller ikke tillatt inne i lugaren, men det er tillatt på de private balkongene.
Hvilken dresscode gjelder om bord?
På dagtid er det vanlig å gå i fritidsklær, mens du kan pynte deg litt på kvelden. Husk å ha behagelige sko, siden du vanligvis går mye på skipet og når du er i land, og ikke glem en genser eller et sjal til kjølige kvelder.
På en vanlig cruisekveld, der det ikke anbefales spesielle antrekk, kler du deg som du ville gjort på en restaurantkveld.
- Kveldsantrekk/daglig antrekk: poloskjorte/skjorte og bukse for menn, bukse og topp, kjole eller skjørt og bluse for kvinner
Hvis det anbefalte antrekket er
- Pent/uformell/chic/elegant eller lignende: Kjole eller buksedress for kvinner, skjorte, jakke og fine bukser for menn. Dette tilsvarer hvordan du vanligvis kler deg til en fest. Mange cruiserederier har én eller to av disse kveldene på et syvdagers cruise.
Noen cruiserederier/skip kan likevel ha gallakvelder, 1-2 kvelder på et 7-dagers cruise, der du har mulighet til å vise frem kjolen eller dressen/smokingen din.
- Formell/galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinner, dress og slips eller smoking for menn
Mange rederier har også temakvelder, så hvis du har lyst, kan du ta med hvite klær til hvit kveld, 60/70-tallsklær, neonfarger osv.
Sjekk rederiets nettside for anbefalinger om pakkeliste.
Hvilke muligheter er det for barn og unge?
I tillegg til de mange aktivitetene, bassengområdene, sports fasilitetene etc. finnes det dedikerte klubber for barn og unge. Her kan du få barna passet og la dem leke med/treffe andre jevnaldrende.
Costa tilbyr følgende klubber med aktiviteter tilpasset ulike aldersgrupper:
Squok Club (3-11 år)
Aktiviteter for denne aldersgruppen inkluderer skattejakt, sportsturneringer, danse- og karaokekonkurranser og kostymefester.
Teen Zone (12-17 år)
Noen populære aktiviteter for disse aldersgruppene er musikk- og dansetimer, sportsturneringer, temamiddager og bassengfester om kvelden.
Hvor mye bagasje kan jeg ta med?
Hver gjest kan ta med 2 kofferter og 1 stk. håndbagasje om bord. Vær imidlertid oppmerksom på at på flyreiser får du ofte kun 1 koffert på 23 kg og 1 stk. håndbagasje. Se mer om flyselskapenes bagasjeregler her.
Les billetten for nøyaktig informasjon om reglene for ditt cruise. Før innsjekking ber vi deg merke bagasjen med bagasjelappene som følger med billetten og levere den til Costa-personalet i terminalen. Bagasjen vil bli levert til lugaren din etter ombordstigning.
Dagen før slutten av cruiset, vil du motta informasjon om ilandstigning, samt nye bagasjemerker, i lugaren din. Du skal stille merket bagasje utenfor lugaren kvelden før avstigning. Bagasjen kan hentes i terminalbygget når du har gått av skipet.
Verken BENNS eller Costa Cruises er ansvarlig for tapt, skadet eller stjålet bagasje/eiendeler. Vi anbefaler på det sterkeste å ha reiseforsikring. Skulle bagasjen eller personlige eiendeler forsvinne/ødelegges, kontakt personalet om bord umiddelbart.
Har jeg tilgang til internett om bord?
Til sjøs er det ikke mulig å bruke vanlig internett som på land. I stedet er internettforbindelsen om bord via satellitter.
Ønsker du tilgang til skipets internett må du kjøpe en internettpakke. Costa tilbyr ulike internettpakker for ulike behov og antall enheter, som du kan bestille før avreise. Internett-tilgang er tilgjengelig i fellesområdene og i de fleste lugarer og suiter.
Hva med elektrisk utstyr?
Spenningen i lugaren er 110/220 V. Du kan ta med din egen nødvendige adaptere eller kontakt Information Office. Hårføner, TV, aircondition og telefon er tilgjengelig i alle lugarer.
Det er ikke nødvendig å ha med elektrisk utstyr i håndbagasjen, dette kan pakkes i innsjekket bagasje.
Det er ikke tillatt å ta med utstyr som genererer varme, som strykejern, hårføner, vannkoker, flaskevarmere for babyer, elektriske tepper osv. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt å stryke klær selv i lugaren.
Kan jeg få vasket klær om bord?
Klesvask, renseri og press er tilgjengelig mot en avgift. Spør kabinpersonalet for mer informasjon og priser.
Hva bør jeg være oppmerksom på når jeg går i land?
Du kan velge om du går i land og hvor lenge du vil være i land når skipet ligger i havn. Du må bare huske å ta med gyldig ID og cruisekort når du går av (også siste dag). Husk også å sjekke når du senest må være tilbake på skipet.
Hvordan fungerer rederiets utflukter på land?
For å få mest mulig ut av oppholdet på land, lønner det seg å dra på utflukter i regi av rederiets reiseeksperter.
I Excursion Office kan du få en liste over alle utflukter som selges under hele turen. Du kan bestille utfluktene enten på Excursion Office (se åpningstider i dagens program) eller via TV i lugaren. Utflukter må bestilles senest dagen før, men vi anbefaler at du bestiller så tidlig som mulig, da enkelte utflukter kan være utsolgt.
Det er også mulig å bestille utfluktene hjemmefra i MyCosta ca. 6 måneder før avreise. Her må du bruke ditt individuelle bestillingsnummer, som du kan få ved å kontakte din reisekonsulent.
Vær oppmerksom på at de faste tidene på utfluktene kan endres, og at de kan avlyses dersom antall deltakere er for lavt til å gjennomføre utflukten.
Når kan jeg handle og spille i kasino?
Det er selvfølgelig også butikker om bord, f.eks. en taxfree butikk. Kjøper du vin og brennevin får du ikke varene før du forlater skipet siste dag, da det ikke er lov å drikke disse varene om bord. Butikkene er kun åpne når skipet seiler, derfor er det tollfritt.
Skipets kasino er også kun åpent når du er på sjøen.
Aldersgrenser og restriksjoner om bord
Aldersgrensen for å dra på cruise med Costa Cruises uten en forelder/ansvarlig voksen er 21 år for seiling i Karibien (med avgang fra USA) og 18 år for seiling av alle andre destinasjoner. Gjester under 18 år må være i følge med en forelder eller foresatt. Vergen er ansvarlig for at den mindreårige ikke kjøper, oppbevarer eller drikker alkohol, og at den mindreårige følger reglene om bord. Gjester under 18 år kan ikke spille i kasinoet eller bruke spa-fasilitetene.
Barn må være minst 6 måneder gamle for å komme om bord på skipet. I tillegg må barn være minst 12 måneder gamle for å gå om bord på et transatlantisk cruise, jorden rundt cruise og cruise som varer lenger enn 15 dager, samt andre cruise som Costa mener kan utgjøre en alvorlig risiko for spedbarn som trenger medisinsk behandling.
Hva skjer hvis jeg blir syk om bord?
Alle Costa-skip har et velutstyrt medisinsk senter administrert av lege og medisinsk personell. Senterets åpningstider står oppført i dagsprogrammet som du får om bord. I nødstilfeller er det et telefonnummer som kan ringes 24 timer i døgnet. Bortsett fra i nødstilfeller, betales et gebyr for medisinske tjenester. Informasjon om priser er tilgjengelig på skipet.
Du må derfor selv betale for bruk av skipets legetjenester, og det anbefales derfor at du tegner tilstrekkelig reiseforsikring. Skulle uhellet være ute bør du også ta vare på kvitteringer, da forsikringsselskapene trenger nødvendig dokumentasjon ved forsikringsskader.
Hva er mulighetene for gjester med spesielle behov?
Du må være medisinsk og fysisk skikket for reise, og forsikre deg om at reisen ikke representerer en risiko for deg selv eller andre passasjerer. Ved bestilling, eller så snart som mulig dersom tilstanden oppstår etter bestilling, skal du skriftlig informere BENNS om eventuelle medisinske eller fysiske tilstander som kan nødvendiggjøre behandling eller pleie under reisen.
Gravide er velkomne til å reise med Costa Cruises opp til og med den 23. uken av graviditeten. Det kreves at alle gravide fremlegger en legeerklæring som bekrefter at både mor og barn er i god helse og trygt kan reise med cruise.
Gjester med funksjonshemminger eller medisinske problemer må kunne forsørge seg selv eller reise sammen med noen som kan gi all nødvendig assistanse. Dessverre kan rederiet forbeholde seg retten til å nekte en person å reise dersom vedkommende etter deres mening ikke er fysisk eller mentalt skikket til å reise eller kan trenge mer omsorg enn en reisefølge eller rederiet med rimelighet kan tilby.
På alle skipene er det spesiallugarer som er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne. Lugarene er utstyrt med ekstra gulvplass, med plass til rullestol og andre hjelpemidler. Passasjerer i rullestol må sjekke med BENNS og sørge for at egnede lugarer er tilgjengelige ved bestilling.
Dersom det er behov for medisinsk utstyr, skal dette varsles ved bestilling eller innen rimelig tid før cruiset, slik at Costa kan vurdere om slikt utstyr kan transporteres trygt. Det er passasjerens ansvar å sørge for at utstyret er i god stand og at passasjeren kan betjene det selv.
De fleste utflukter på land er også tilrettelagt for gjester med nedsatt funksjonsevne, men vi anbefaler å lese utfluktsprogrammet.
Kan jeg bli nektet ombordstigning?
Dersom du ikke har med deg nødvendig dokumentasjon, inkludert pass gyldig i 6 måneder etter retur og visum eller innreisetillatelser (hvis nødvendig), vil du bli nektet ombordstigning og et avbestillingsgebyr vil bli belastet.
Skipets ledelse har rett til å nekte enkeltpersoner ombordstigning hvis det anses som en risiko for deres egen eller andre passasjerers sikkerhet. Dette kan være på grunn av sykdommer med høy smitterisiko, upassende oppførsel, manglende reisedokumenter, eller andre forhold som kan kompromittere sikkerheten om bord.
Hvilke sikkerhetsprosedyrer gjelder?
Et cruise er ikke bare en av de mest avslappende måtene å se verden på - det er også en av de tryggeste. Det er fordi hvert skip er bygget, utstyrt og operert i henhold til de strenge kravene i den internasjonale maritime traktaten, kjent som SOLAS-konvensjonen, utviklet av International Maritime Organization. Derfor skal alle cruiseskip ha jevnlige kontroller av livbåter, redningsflåter og lignende.
Etter innsjekking og ombordstigning må alle gjester delta i den obligatoriske sikkerhetsøvelsen. Målet er at alle skal bli kjent med prosedyren dersom en nødsituasjon skulle oppstå.
International Convention for the Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer krever at en sikkerhetsøvelse avholdes senest 24 timer etter at skipet har forlatt avgangshavnen.
Fikk du ikke svar på spørsmålet ditt?
Kontakt din reisekonsulent hos BENNS, og vi vil gjøre vårt ytterste for å gi deg et svar.