Før cruiset og ombordstigning

 

Online innsjekk: Hvordan fungerer det?

Online innsjekk er tilgjengelig fra 45 dager før og opp til 3 dager før avreise. Du kan sjekke inn via Celebrity Cruises-appen eller på Celebritys nettside.

Du må opprette en gjestekonto eller logge inn på en eksisterende konto.

Når du har fullført innsjekkingsprosessen på nettet, vil du motta et Xpress Pass. Dette indikerer at du har fullført innsjekkingen for deg selv og gjestene som er oppført på Xpress Passet ditt.

Utfør Online innsjekk.

 

Hvordan foregår ombordstigning og innsjekking på skipet?

Du velger ombordstigningstid for den aktuelle reisen når du sjekker inn på nettet eller via appen. Husk å ta med en utskrift av Xpress Pass når du går om bord, samt en utskrift av eventuelle visum og innreisetillatelser.

Vi anbefaler at du pakker en liten veske/håndbagasje med det du trenger den første dagen om bord, da det kan ta noen timer før bagasjen blir levert til lugaren (bagasjen leveres etter avgang). Dokumenter, medisiner og andre lignende personlige eiendeler bør pakkes i håndbagasjen.

Celebrity Cruises vil nekte ombordstigning for gjester som ikke har gyldig reisedokument/visum eller som ikke har fullført innsjekking i havnen senest 90 minutter før skipets planlagte avgangstid.

Hvilke dokumenter er nødvendig å ta med?

Hver gjest er ansvarlig for å ta med alle reisedokumenter som er nødvendige for å gå om bord på skipet i gjeldende avgangshavn, f.eks. gyldig pass, og evt. nødvendige visum og innreisetillatelser som kreves ved de ulike havnene under cruiset. Den reisende er også ansvarlig for mulige vaksinasjoner som anbefales på de besøkte destinasjonene.

Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minst 6 måneder etter reisens slutt. Barn i alle aldre må ha eget pass for å komme på cruiset.

 

Du kan få dagens program levert på lugaren, eller du kan se det hver dag i selskapets app.
Du kan få dagens program levert på lugaren, eller du kan se det hver dag i selskapets app.

På cruiset

 

Hvor finner jeg dagens program?

Du kan se dagens program i Celebrity Cruises-appen eller be om å få det levert på lugaren.

Dagsprogrammet inneholder informasjon om destinasjonen, været, oppmøtested/tidspunkt for de ulike utfluktene, dagens aktiviteter, underholdning, spesialtilbud fra butikker og spa m.m., samt spisetider, oversikt over de mange barene og åpningstider for de ulike servicekontorene.

 

Hvordan betaler jeg for kjøp om bord?

Valutaen om bord er USD.

Alle kjøp på skipet gjøres med et personlig cruisekort (som også fungerer som ID-kort). Kontanter aksepteres ikke om bord. Hvis du ikke ønsker å betale med kredittkort, må du betale et kontant depositum på min. USD 250. Hvis/når du har brukt opp dette beløpet, vil du bli bedt om å betale et nytt depositum.

Oppgjøret gjøres ved slutten av cruiset, og en eventuell differanse vil bli refundert. Den siste kvelden om bord får du en faktura for det du har kjøpt om bord. Hvis beløpene stemmer, trenger du ikke foreta deg noe hvis du har registrert et kredittkort. Beløpet trekkes automatisk fra kortet ditt. Hvis du har betalt med kontanter, må du henvende deg i resepsjonen for å få refundert det overskytende beløpet.

 

Hva må jeg betale i tips (serviceavgift)?

Om bord møter du et stort mannskap som streber etter å gi deg service av høy standard. På alle cruise med Celebrity Cruises legges det til tips (serviceavgift) til restaurant- og lugarpersonalet basert på ruten og varigheten av cruiset. BENNS har alltid inkludert denne delen i reisens pris. Du trenger derfor ikke å gi ekstra tips om bord.

Hvis du kjøper noe om bord, blir det automatisk lagt til et servicetillegg på regningen. Dette gjelder også kjøp i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter som koster ekstra. Alle kjøp om bord, inkludert servicegebyret, betales på slutten av cruiset som en del av sluttfakturaen som leveres på lugaren.

 

Hvor og når kan jeg spise om bord?

Alle hovedmåltider om bord er inkludert i prisen. I hovedrestauranten er det to serveringer, og du kan angi når du bestiller om du foretrekker 1. eller 2. servering. Rederiet kan ikke garantere alle forespørsler, men gjør sitt beste for å imøtekomme dem.

I tillegg er det flere andre spisemuligheter inkl. spesialitetsrestauranter. Vi anbefaler å bestille bord på forhånd for å spise på spesialrestaurantene. Servering på spesialrestauranter er IKKE inkludert i reisens pris.

Tidene vil variere avhengig av skip og reiserute, men de vanlige tidene for måltider i hovedrestauranten er som følger:

  • Frokost: Fri servering 07:00 - 10:00
  • Lunsj: Fri servering 12:00 – 15:00
  • Middag: Tidlig servering ca. kl. 18.30 / Sen servering ca. kl. 20.30

Celebrity Cruises tilbyr en rekke spesialiteter som du kan nyte på lugaren din. Med 24-timers room service kan du få levert alt fra frokost og andre komplette måltider til desserter, frukt, supper og mer. Room service er avgiftsbelagt. Kontinental frokost på rommet er gratis.

Det finnes ulike spesialrestauranter på alle skipene, og antall og type varierer. Spisning på disse restaurantene er mot betaling, og vi anbefaler at du bestiller bord.

 

Celebrity Cruises tilbyr et bredt utvalg av spisesteder
Celebrity Cruises tilbyr et bredt utvalg av spisesteder

Hva hvis jeg har allergier?

Vennligst informer oss om spesialdietter eller allergier ved bestilling eller senest 65 dager før avreise. Forespørsler om spesialmat etter denne fristen er avhengig av tilgjengelighet.

Hovedrestauranten tilbyr vegetarretter hver dag uten forhåndsbestilling til lunsj og middag. Vegetarmenyen inneholder også alternativer for både veganere og lakto-vegetarianere.

Når du spiser utenfor hovedrestauranten, må du ta kontakt med personalet for å sjekke om du har spesielle dietter eller allergier.

Bekreft dine behov med restaurantpersonalet etter ombordstigning.

 

Hvilke drikkevarer er inkludert/ikke inkludert?

Kaffe og te fra salgsautomater, juice om morgenen og isvann til lunsj er alltid inkludert. Drikkevarer utover dette er ikke inkludert med mindre du har kjøpt en drikkepakke.

Det finnes ulike drikkepakker som kan kjøpes før cruiset eller om bord på skipet. Det er litt billigere å bestille drikkepakkene hjemmefra. Dette kan du gjøre gjennom BENNS eller på Celebrity Cruises nettside eller app. For å bestille på nettet trenger du ditt individuelle bookingnummer. Disse pakkene inkluderer drikkepenger (servicegebyr).

Hvis du ikke har kjøpt en drikkepakke, kan du kjøpe drikkevarer som vin, øl, drinker og brus om bord på cruiset. Et servicegebyr vil bli lagt til disse kjøpene.

 

Kan jeg ta med alkoholholdig drikke?

Alkohol er tilgjengelig for kjøp i alle barer og restauranter om bord. Det er forbudt å ta med egne drikkevarer og mat. Alkohol som tas med om bord, vil bli konfiskert og kastet.

Hvis du kjøper alkohol i butikkene om bord, vil den bli lagret og levert til lugaren din den siste kvelden på reisen.

Du har lov til å ta med to flasker vin per lugar ved cruisets begynnelse. Hvis disse flaskene nytes i noen av skipets restauranter, barer eller spisesteder, må du betale en korkavgift på USD 25 per flaske. Alkohol kjøpt i havnene eller i skipets butikker vil bli oppbevart av skipet og levert til lugarene på cruisets siste dag. Det er ikke tillatt å ta med øl eller brennevin om bord.

Hvilke regler gjelder for røyking om bord?

Røyking er kun tillatt i enkelte områder om bord, disse stedene er utstyrt med skilt og askebegre. Røyking er ikke tillatt i nærheten av restauranter og buffeer hvor det serveres mat, eller i barneklubber, korridorer og andre fellesarealer. Røyking er heller ikke tillatt inne i lugaren, men det er tillatt på de private balkongene.

 

Hvilken dresscode gjelder om bord?

På dagtid er det vanlig å gå i fritidsklær, mens du kan pynte deg litt på kvelden. Husk å ha behagelige sko, siden du vanligvis går mye på skipet og når du er i land, og ikke glem en genser eller et sjal til kjølige kvelder.

På en vanlig cruisekveld, der det ikke anbefales spesielle antrekk, kler du deg som du ville gjort på en restaurantkveld.

  • Kveldsantrekk/daglig antrekk: poloskjorte/skjorte og bukse for menn, bukse og topp, kjole eller skjørt og bluse for kvinner

Hvis det anbefalte antrekket er

  • Pent/uformell/chic/elegant eller lignende: Kjole eller buksedress for kvinner, skjorte, jakke og fine bukser for menn. Dette tilsvarer hvordan du vanligvis kler deg til en fest. Mange cruiserederier har én eller to av disse kveldene på et syvdagers cruise.

Noen cruiserederier/skip kan likevel ha gallakvelder, 1-2 kvelder på et 7-dagers cruise, der du har mulighet til å vise frem kjolen eller dressen/smokingen din.

  • Formell/galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinner, dress og slips eller smoking for menn

Mange rederier har også temakvelder, så hvis du har lyst, kan du ta med hvite klær til hvit kveld, 60/70-tallsklær, neonfarger osv.

Sjekk rederiets nettside for anbefalinger om pakkeliste.

 

Hvilke muligheter er det for barn og unge?

I tillegg til de mange aktivitetene, bassengområdene, idrettsanleggene osv. finnes det egne klubber for barn og unge. Her kan du passe på barna dine og la dem leke med/møte jevnaldrende. Celebritys «Camp at sea» tilbyr følgende klubber med aktiviteter tilpasset ulike aldersgrupper:

  • Shipmates: 3-5 år
  • Cadets: 6-9 år
  • Captains: 10-12 år
  • Teens: 13-17 år

Barna må være helt renlige (ingen bleier) for å delta i barneklubben. Av helse- og sikkerhetsmessige årsaker har barn som ikke har lært å gå på toalettet og som fortsatt bruker bleier (inkludert badebleier), ikke adgang til bassenget eller boblebadet.

 

Det finnes flere alternativer for de yngste cruisegjestene med Celebrity Cruises
Det finnes flere alternativer for de yngste cruisegjestene med Celebrity Cruises

Hvor mye bagasje kan jeg ta med?

Hver gjest kan maksimalt bære 90 kg per gjest. Vær imidlertid oppmerksom på at flyreiser ofte bare tillater 1 koffert på 23 kg og 1 stk. håndbagasje. Se mer om flyselskapenes bagasjeregler her.

Les billetten for å få nøyaktig informasjon om reglene for akkurat ditt cruise. Før innsjekking ber vi deg merke bagasjen din med bagasjelappene som følger med billetten, og levere den til personalet i terminalen. Bagasjen vil bli levert til lugaren din etter ombordstigning.

Dagen før cruisets slutt får du informasjon om avstigning og nye bagasjelapper på lugaren din. Bagasjen med merkelapper plasseres utenfor lugaren kvelden før ilandstigning. Bagasjen vil bli levert til terminalbygningen.

Verken BENNS eller Celebrity Cruises er ansvarlig for tapt, skadet eller stjålet bagasje/egendom. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du har reiseforsikring. Dersom bagasje eller personlige eiendeler kommer bort/skades, vennligst kontakt personalet om bord umiddelbart.

Har jeg tilgang til internett om bord?

Til sjøs er det ikke mulig å bruke vanlig internett som på land. I stedet går internettforbindelsen om bord via satellitter.

Hvis du vil ha tilgang til skipets internett, må du kjøpe en internettpakke. Celebrity tilbyr tre ulike internettpakker for ulike behov og antall enheter, som du kan bestille før avreise. Internett er tilgjengelig i fellesområdene og i de fleste lugarer og suiter.

Hvis du ikke har en enhet å surfe på, er det datamaskiner tilgjengelig i internettkafeen om bord.

 

Hva med elektrisk utstyr?

Spenningen i lugaren er 110/220 V. Du kan ta med din egen nødvendige adaptere eller kontakt Information Office. Hårføner, TV, aircondition og telefon er tilgjengelig i alle lugarer.

Det er ikke nødvendig å ha med elektrisk utstyr i håndbagasjen, dette kan pakkes i innsjekket bagasje.

Det er ikke tillatt å ta med utstyr som genererer varme, som strykejern, hårføner, vannkoker, flaskevarmere for babyer, elektriske tepper osv. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt å stryke klær selv i lugaren.

 

Kan jeg få vasket klær om bord?

Klesvask, renseri og press er tilgjengelig mot en avgift. Spør lugarpersonalet for mer informasjon og priser.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på når jeg går i land?

Du kan velge om du går i land og hvor lenge du vil være i land når skipet ligger i havn. Du må bare huske å ta med gyldig ID og cruisekort når du går av (også siste dag). Husk også å sjekke når du senest må være tilbake på skipet.

Ikke kom for sent tilbake til skipet når du har gått i land. Skipet venter ikke, og hvis du kommer for sent, er det opp til deg selv å komme deg til neste anløpshavn, og en flybillett kan være dyr.

 

Hvordan fungerer rederiets utflukter på land?

For å få mest mulig ut av oppholdet på land, lønner det seg å dra på utflukter i regi av rederiets reiseeksperter.

I Excursion Office kan du få en liste over alle utflukter som selges under hele turen. Du kan bestille utfluktene enten på Excursion Office (se åpningstider i dagens program) eller via TV i lugaren. Utflukter må bestilles senest dagen før, men vi anbefaler at du bestiller så tidlig som mulig, da enkelte utflukter kan være utsolgt.

Det er også mulig å bestille utfluktene hjemmefra ca. 6 måneder før avreise på Celebritys hjemmeside. Her må du bruke ditt individuelle bestillingsnummer, som du kan få ved å kontakte din reisekonsulent.

Vær oppmerksom på at de faste tidene på utfluktene kan endres, og at de kan avlyses dersom antall deltakere er for lavt til å gjennomføre utflukten.

 

Vi anbefaler at du benytter deg av rederiets utfluktsprogram for å få mest mulig ut reisen
Vi anbefaler at du benytter deg av rederiets utfluktsprogram for å få mest mulig ut reisen

Når kan jeg handle og spille i kasino?

Det er selvfølgelig også butikker om bord, f.eks. en taxfree butikk. Kjøper du vin og brennevin får du ikke varene før du forlater skipet siste dag, da det ikke er lov å drikke disse varene om bord. Butikkene er kun åpne når skipet seiler, derfor er det tollfritt.

Skipets kasino er også kun åpent når du er på sjøen.

 

Aldersgrenser og restriksjoner om bord

Aldersgrensen for å reise på cruise med Celebrity Cruises uten foreldre/ansvarlige voksne er 21 år for cruise i Karibien (med USA som avgangshavn) og 18 år for cruise på alle andre destinasjoner.

Aldersgrensene om bord er

  • Spa: 18 år (tenåringer i alderen 13-17 år kan benytte seg av spatjenester fra tenåringsmenyen, men må være i følge med en voksen)
  • Bassenger/boblebad: Man skal være fullt toalett-trenet / barn under 16 år må være i følge med en voksen
  • Thelasoterapibasseng: 16 år
  • Treningssenter: 16 år
  • Kasino: 18 år (21+ i Alaska)

Av helse- og sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt for barn som ikke har lært seg å gå på toalettet og som fortsatt bruker bleier (inkludert badebleier), å bruke bassenget eller boblebadet.

 

Hva skjer hvis jeg blir syk om bord?

Alle Celebrity-skipene har et velutstyrt medisinsk senter som drives av en lege og medisinsk personale. Åpningstidene til legesenteret står oppført i dagsprogrammet om bord. I nødstilfeller finnes det et telefonnummer som kan ringes 24 timer i døgnet. Bortsett fra i nødstilfeller er det en avgift for medisinske tjenester. Informasjon om priser er tilgjengelig på skipet.

Du må selv betale for bruk av skipets medisinske tjenester, og det anbefales derfor at du tegner en tilstrekkelig syke-/reiseforsikring. Hvis uhellet mot formodning skulle være ute, bør du også ta vare på kvitteringer, da forsikringsselskapene trenger nødvendig dokumentasjon i forbindelse med et eventuelt forsikringskrav.

 

Hva er mulighetene for gjester med spesielle behov?

Du må være medisinsk og fysisk skikket til å reise og sørge for at reisen ikke vil utgjøre en fare for deg eller andre om bord. Når du bestiller (eller så snart som mulig hvis tilstanden oppstår etter at du har bestilt), må du informere BENNS skriftlig om eventuelle medisinske eller fysiske forhold som kan kreve behandling eller pleie under reisen.

Gjester med funksjonshemninger eller medisinske problemer må være i stand til å klare seg selv eller reise sammen med noen som kan gi all nødvendig assistanse. Rederiet kan dessverre forbeholde seg retten til å nekte en person å reise hvis de mener at vedkommende ikke er fysisk eller psykisk skikket til å reise, eller hvis vedkommende trenger mer pleie og omsorg enn en reiseledsager eller rederiet med rimelighet kan gi.

Alle skipene har spesielle lugarer som er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne. Lugarene er utstyrt med ekstra gulvplass, med plass til rullestoler og andre hjelpemidler. Passasjerer med egen rullestol bør sjekke med BENNS og forsikre seg om at det finnes egnede lugarer når de bestiller.

Hvis det er behov for medisinsk utstyr, må dette opplyses om ved bestilling eller innen rimelig tid før cruiset, slik at Celebrity kan vurdere om slikt utstyr kan transporteres trygt. Det er passasjerens ansvar å sørge for at utstyret er i god stand og at passasjeren kan betjene det selv.

De fleste utflukter i land er også tilrettelagt for gjester med funksjonsnedsettelser, men vi anbefaler at du leser utfluktsprogrammet, som er tilgjengelig på utfluktskontoret om bord.

 

Kan jeg bli nektet ombordstigning?

Dersom du ikke har med deg nødvendig dokumentasjon, inkludert pass gyldig i 6 måneder etter retur og visum eller innreisetillatelser (hvis nødvendig), vil du bli nektet ombordstigning og et avbestillingsgebyr vil bli belastet.

Skipets ledelse har rett til å nekte enkeltpersoner ombordstigning hvis det anses som en risiko for deres egen eller andre passasjerers sikkerhet. Dette kan være på grunn av sykdommer med høy smitterisiko, upassende oppførsel, manglende reisedokumenter, eller andre forhold som kan kompromittere sikkerheten om bord.

 

Hvilke sikkerhetsprosedyrer gjelder?

Et cruise er ikke bare en av de mest avslappende måtene å se verden på - det er også en av de tryggeste. Det er fordi hvert skip er bygget, utstyrt og operert i henhold til de strenge kravene i den internasjonale maritime traktaten, kjent som SOLAS-konvensjonen, utviklet av International Maritime Organization. Derfor skal alle cruiseskip ha jevnlige kontroller av livbåter, redningsflåter og lignende.

Etter innsjekking og ombordstigning må alle gjester delta i den obligatoriske sikkerhetsøvelsen. Målet er at alle skal bli kjent med prosedyren dersom en nødsituasjon skulle oppstå.

International Convention for the Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer krever at en sikkerhetsøvelse avholdes senest 24 timer etter at skipet har forlatt avgangshavnen.

 

Fikk du ikke svar på spørsmålet ditt?

Kontakt din reisekonsulent hos BENNS, og vi vil gjøre vårt ytterste for å gi deg et svar.